BC - live the dream

LÄGG AV!

Kategori: Jobb

Jag måste sluta med vissa dåliga vanor. Eller jag borde sluta med alla, men LUGN! Tänkte rada upp ett urval olater som borde justeras inom en snar framtid.

1. Sluta inleda meningar med "fan" eller annan svordom. Sluta helst svära över huvud taget. Undantag kan göras om någon har dött eller du själv dör, eller liknande.

2. Sluta missbruka "ju" och utropstecken (!) i texter. Talspråk är ju trevligt men man behöver ju faktiskt inte använda sig av onödiga småord som ju. Förbjudet att använda utropstecken i mer än en mening per stycke. Eller förbjud skiten totalt om det inte är extrem motiverat. Som här! Folk fattar vad man menar ändå. Vi är ju inte dumma!

Ja det var dom där två jag tänkte på mest... Så då kan man sammanfatta det som att jag har grova språkliga problem, vilket är ett problem om man skriver till yrket. Som tur är hinner man alltid tänka efter en andra gång när man sitter framför datorn. Det är ju inte som att jag svär i artiklarna. Seriöst, tänk på hur ofta ni använder ju när ni pratar. Det är helt sjukt. Där har vi en till grej.

3. Måste sluta säga "Det är heeelt sjukt". Vadå helt sjukt, sluta. Det där har man sagt sedan gymnasiet (?). Det låter för jävligt. I dag satt jag bredvid en liten blekt blondin på tuben och lyssnade på när hon förklarade för sin polare hur "sjuuuukt snygg han är" och hur "sjuuuukt tråkigt det är i skolan". Man kan inte använda samma tugg som en fjortis. Funkar inte. Och nu kom jag på en till grej.

4. Ska sluta härma småturrarna. Ända sedan högstadiet (fattar ni hur lång tid det är) har jag (och många andra) skämtat och sagt saker som "abou, göth, brursan, bre, tagga, gitta, tjola, beckna, slappish, mm..." FYFAN vad det ser ut nu när jag har det framför mig... Här  krävs väl ingen motivering.


Summan av kardemumman är att jag måste börja prata svenska.

Wish me luck! / Johanna




 

Kommentarer

  • Lillan säger:

    Mmm instämmer men d e "ju" så svårt att göra sig av med dåliga vanor.. Men med lite diciplin så ska det väl gå..Go Jorch

    2008-09-11 | 09:35:33
  • elin säger:

    tycker du ska satsa hårdast på det sistnämnda

    2008-09-11 | 15:52:01

Kommentera inlägget här: