BC - live the dream

Can't stop, won't stop

Kategori: Allmänt

Den här tanken har jag haft i flera år... Men jag kommer lixom inte till skott. Det slutar alltid med ett tomt word.doc som hånande säger "... nu har du misslyckats igen...".

Jag pratar självklart om att styra upp en lista med de bästa hiphop-låtarna någonsin. Det är för mycket. För svårt. Först tänker jag att jag bara ska ta de bästa bästa låtarna.. Men om man sen ställer låtar mot varandra så är ju den ena alltid ättre än den andra. OCh då är ju den som inte är bäst, bäst. Men man kan ju inte bara ha en låt på listan. Och jag kan ju ändå inte få ner det till en låt. Fan vad mycket skit man skulle få. Men det finns ju olika kategorier inom hiphop. Har kommit fram till att man nog måste ta med från alla, alltså både old school som Sugar Hill, mellan som Cypress, nyare som Nas. Men sen är det ju så olika stilar också, vissa är ju bra på partyhiphop, andra på texter (men har mindre bra beat), och vissa är bara klassiska och har varit med från starten. Ta typ Snoop han kanske aldrig har varit den bästa rapparen, eller haft de bästa beatsen men han har ändå gjort klassiska låtar som alltid kommer vara bra. Beror det då på att han är en klassiker, är det hela hans person som gör låtarna bra?


Det var en gång.....

image421
Mannen som fick mig att börja lyssna på hiphop. Eller en av männen... Jag var rätt seg i starten, brydde mig inte så mycket om hiphop. Sen var jag på fjortisfest och hörde "doin it". Sprang och köpte LL "All world" och lyssnade sönder spår som "hey lover", hur bra är inte den?

Hack i häl på Ladies Love Cool James kom dessa herrar.

image422
Cypress Hill. Mina husgudar. Pappa brukade klagande säga att Cypress musik lät som döende hästar. Detta hörs särskilt tydligt på "Insane in the brain", och den spelade man ju ett antal gånger. Cypress har följt med ända sedan sjuan, har aldrig riktigt kunna släppa dem. Min första kärlek. De hade ju så många fler bra plattor än LL. Sen var de ju så mycket coolare. Och hade bra beat. Fan va jag ville kunna spanska. Vato Loco lixom. Blood in blood out och Paco kliver in på scen i samma veva. Brukade chatta på Afonbladet och sitta och skrikandes fråga mamma om hur man sa diverse saker på spanska medan jag försökte impa på latinosen.


Yes yes fortsättning följer. Nu ska jag säga till Master P att hålla kärran och krypa ner i snarken med en god bok.

Fortsättning följer.... / Johanna

Kommentarer

  • Anonym säger:

    mäh

    2007-11-29 | 14:49:02

Kommentera inlägget här: