BC - live the dream

Min morfar

Kategori: Allmänt

Min morfar brukade gilla svart kaffe. Nähä! Tänker ni kanske då. Det var det bästaste han visste i helaste vida världen. Kaffe som var så varmt, så varmt. Svart kokhett kaffe som mamma och pappa aldrig kunde dricka förens efter kanske tio minuter. Till och med varmare än McDonalds kaffe. Morfar brukade surpla och svepa allt på samma sätt som vi behandlar fatölen en varm (eller regning) sommarnatt. Eller vinternatt. Alkoholen diskriminerar inga årstider eller hur tjejer. Ibland doppade han en bulle eller fem i kaffet. Smaskade ordentligt innan han lutade sig tillbaka i fotöljen och la sina stora händer på magen.

Min morfar brukade ha rutiga skjortor på sig. Kanske är det därför jag tycker alla killar borde ha rutiga skjortor? Blå, röda, gröna och alla möjliga färger. I skjorta, shorts och hatt brukade han böka runt ute i rabatten hela dagarna. Morfar odlade egen potatis. Den var liten och sötare en den sötaste småländska potatisen. De kokades med en massa nyplockad dill och serverades direkt ur en jättekastrull. I morfars trädgård fanns allt. Äppelträd, päronträd, svarta och röda vinbär, krusbär, rabarber, jordgubbar, smultron, allt!

Allt en liten tjej kan önska sig. Allt jag kunde önska mig när varje helg under min uppväxt skuttade runt i Nordanbyns trädgårdar. Det var grymt. Men nu är man tydligen vuxen. Eller på väg ditåt i alla fall. Inget mer skuttandes i morfars trädgård. Men nu kan jag i alla fall dricka svart kaffe även om det inte är med morfar.

Börja aldrig en mening med men brukade Elsa alltid säga.

 

 

 

Kommentarer

  • emma säger:

    hur gör man för å skriva?

    2005-08-11 | 14:10:30
  • Anonym säger:

    fattar inte

    2005-08-11 | 14:10:37

Kommentera inlägget här: